Hoe kunnen we de betrokkenheid van leerlingen bij hun eigen leefomgeving vergroten? Dit vroegen ze zich bij het Dockinga College en Stichting Eb en Vloed in Ferwert af. Docenten en leerlingen gingen actief aan de slag in een door FryskLab begeleid ontwerptraject, dat is gericht op duurzaamheid, connectie en het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Op die manier oefenden vijf teams van leerlingen uit de brugklas in zes weken tijd op een vindingrijke en innovatieve manier invloed uit op hun dorp.
Hoe dan?
Met het oog op twee centrale thema’s, duurzaamheid en betrokkenheid, zochten eersteklassers in vijf teams in hun eigen omgeving naar groene verbeterpunten. In een zes weken durend ontwerptraject leerden zij onder begeleiding van FryskLab verschillende vaardigheden, zoals ontwerpen in 2D en 3D, bouwtekeningen maken, 3D-printen, lasersnijden, bouwen, programmeren en vloggen.
Na wekenlang brainstormen, plannen maken, onderzoeken en ontwerpen, werkten de vijf teams in januari één week intensief aan hun project. Ze legden hun ontwerptraject vast in korte online verslagen, interviews en vlogs. Toen het klaar was presenteerden de leerlingen trots hun prototypes aan familie, vrienden, docenten, medeleerlingen en begeleiders: een ingenieuze wifipaal, een zichzelf zuiverende drinkwatervoorziening voor dieren, een vrolijke interactieve stoeptegel met licht en geluid, een sprookjesachtig verlicht bospad en een slim en groen oplaadpunt voor een drone.